giovedì 20 marzo 2025

DAS JÜNGSTE GERICHT

Persönliche Einladung
Freitag 28. März, 20 Uhr
Johanniterkirche Feldkirch

Das Jüngste Gericht, Uwe, da ist die gesamte Menscheitsgeschichte versammelt, alles was wir sind, was wir tun, von wo wir kommen, wohin wir gehen. Es ist das grösste Werk, dass man als Künstler vollenden kann. Judith Reichart

Johanniter Kirche
Feldkirch 
29. März bis 14. Juni 
Dienstag bis Freitag 10 bis 18 Uhr, Samstag 10 bis 16 Uhr 
KAPITULATION: Freitag 13. Juni 10 bis 23 Uhr 

Kurator Arno Egger 
Roland Adlassnigg, Karin Guldenschuh 

Judith Reichart, Thomas Rösler, Costanza Lanza di Scalea 

Dr Albert Wittwer: das-juengste-gericht  


Thomas Rösler, 8x8m, Fichtenholz

IL GIUDIZIO UNIVERSALE
8m x 8m 
Smalto su legno di abete dal Silbertal
2025 

Johanniterkirche
Marktgasse 1
6800 Feldkirch, Austria
29 marzo - 14 giugno 2025
martedì - venerdì: h10:00 - h18:00 
sabato: h10:00 - h16:00

Per la realizzazione della sua nuova Opera “Il Gudizio Universale” l’artista Uwe Jaentsch ha scelto la Johanniterkirche, Chiesa dei Johanniter, nel cuore di Feldkirch, città delle Alpi al confine con Liechtenstein. La chiesa fu costruita nel 1218 concepita come ospizio e divenuta dopo chiesa, l’ultima messa è stata celebrata nel 1982 e negli ultimi 33 anni è uno spazio sperimentale d’arte curato da Arno Egger: una forma speciale della finitezza e della trascendenza si rivela entrando nella Johanniterkirche 

Da anni Judith Reichart curatrice ed amica di Uwe Jaentsch, gli propone di "dipingere il Giudizio Universale di Michelangelo. Una combinazione perfetta con la Johanniterkirche: una impalcatura di 11m, tre settimane e mezzo di lavoro intenso giorno e notte con temperature che oscillavano dai 0o ai 3o gradi l’artista realizza “Das Juengste Gerichte” al lato opposto dell’altare, uno di fronte l’altro. I tempi sono altri: tempi veloci. 

La struttura base dell’opera - circa una tonnellata di legno di abete di Vorarlberg - è stata progettata da Thomas Roesler e costruita in una falegnameria della fabrik Klarenbrunn, in tre giorni e due notti  - dallo stesso, Uwe Jaentsch. Durante il periodo della mostra - ai piedi dell’altare - ci sarà la presenza stabile di Costanza Lanza di Scalea, che accoglierà e accompagnerà i visitatori nel Giudizio Universale.

Scrive Judith Reichart sull’opera: La verità la scrive la vita – Una commedia morale. Uwe Jaentsch non ci presenta un Giudizio Universale biblico, ma uno specchio del presente. “Il Giudizio Universale” è una superficie pittorica monumentale di 8 × 8 metri, composta da 64 pannelli e sostenuta da 508 listelli di abete provenienti dai boschi dell´Austria. L’opera è nata in tre settimane e mezzo di lavoro concentrato – una resa dei conti artistica con il tempo in cui viviamo. Al centro non c’è Dio, ma la morale – ricodificata, socialmente elevata, autocompiaciuta. Con otto mani, pugni chiusi e dita puntate, essa giudica l’umanità. Troneggia sopra la scena, accompagnata da due creature mai nate – simboli di ciò che è nascosto, escluso, ma che fa comunque parte del mondo. La scena non segue un ordine lineare. Il tempo qui non è un fluire, ma uno stato. Morti, vivi e non-ancora-nati coesistono. Ciò che rimane è una sospensione duratura: il “fra”. In basso, le ombre del passato – morti viventi che guardano verso le fabbriche che loro stessi hanno costruito.  

Dai camini si alza il fumo – che si trasforma in nuvole, su cui la vita si posa. Un rotatoria, circondata da rose disciplinate, segna il centro – simbolo di una società ferma, di un movimento senza direzione. L’opera è profondamente integrata nello spazio della chiesa dei Giovanniti a Feldkirch. I colori sono presi direttamente dall’architettura sacra – caldi, silenziosi, derivati dagli affreschi del soffitto, dall’ambone e dall’altare. Una cornice dorata cita il sacro – non come ornamento, ma come memoria spezzata di ciò che un tempo era oggetto di fede. Il Giudizio Universale non è un atto di giustizia divina. È una condizione in cui viviamo – tra morale e potere, tra colpa e immagine di sé. Non è più Dio che giudica – lo facciamo noi. Ogni giorno. È una condizione in cui viviamo – tra morale e potere, tra colpa e immagine di sé. Non è più Dio che giudica – lo facciamo noi. Ogni giorno. 


THE LAST JUDGMENT
8m x 8m 
Lacquer on spruce wood 
2025 

Johanniterkirche
Marktgasse 1
6800 Feldkirch, Austria 
29th. March - 14th June 2025 
Thuesday till Friday: 10:00 am to 06:00 pm 
Samstag: 10:00 am - 04:00 pm 

God is no longer here – he has moved out of his house. In his place, morality has taken over. Morality has displaced God: it has slipped into a cheeky little fellow with stubble, it sits enthroned above the world, it judges complacently, it drafts the grammar of life, articulated in political, cultural, and social foundations, wrapped in a worthless cloak. A morality that no longer promises salvation, yet still claims truth. Morality has become the new sacred – it is scepter, compass, and instrument of power at once. Its companion is justice – the scales, the pendulum of fate.


Eight hands, four left, four right – they point with sharp fingers and clenched fists at human action.
Morality is flanked by two cherubs – the unliving, the never-born, the fetuses.
They too have a place – equal to the living and the dead. Uwe Jaentsch has painted a Last Judgment that does not resemble the scene of divine judgment, but rather he has created a contemporary worldview – a world in which God no longer judges, in which he has lost his authority and vacated his seat. He presents us with a world without facade, shaped by the effects of our own moral constructs and self-images. 


The Last Judgment is a contemporary interpretation of humankind’s reckoning with itself. It refers to the Dies Irae, the day of divine wrath when God judges with absolute justice – the restoration of a lost order. Yet that has long since vanished; divine wrath no longer exists, it has mutated, become flesh, become earthly human wrath. 


For Dante, judgment was a moment of profound moral insight. For Jaentsch, it is a mirror of the present, where morality asserts order but no longer creates it. As in Dante’s Divine Comedy, Jäntsch’s judgment is no hall, but a moral architecture. 
In both works runs a structure in which human behavior is reflected and finds consequence – not as damnation, but as commentary on the present. 


Today morality is no longer only an inner compass – it is public, visible, socially coded. Morality has entrenched itself in our society as a status symbol, it inhabits our convictions, participates and negotiates, lets our ego grow skyward like roses climbing toward heaven. Vanity joins in, slipping in like a fog, rising from the thick chimneys of factories; together they pass judgment on good and evil. Morality is inflated, it takes everything, it pushes down values, it excludes, it is suggestive, it deliberately calls forth thoughts, emotions, and images. Morality lets us fly, high into the heavens, resting on drifting clouds. Time seems to have stopped – a state of in-between.


The dead, the living, the not-yet-born – simultaneously, equally, they are all there, all trapped. The classical linearity – birth, life, death – is suspended. Time no longer exists as an ordering factor. What remains is simultaneity. Death is not the end. Life is not the beginning. The Last Judgment is not a moment, but a condition. As in the Sistine Chapel or with Dante, past, present, and future fold into one another. The dead rise – but they were never gone. The living stand in judgment – but they are not alone. The not-yet-born take their place in the order of the world. The finitude of existence is not the final word. The painting avoids before and after; it represents the perpetual in-between, where everything moves, flickers, remains. Disciplined roses climb inward from both sides and enclose the roundabout, the turntable of life. 


A swimming pool. A trimmed tree. A 24-cylinder car – the quotation of a once-promised freedom, long since regimented. No exit, no destination – only constant repetition. Whoever is caught in the roundabout is lost in disorientation. We circle endlessly, round and round. Uwe Jaentsch draws a scenario in which that vastness – that quiet grandeur – has long since left us, the one that once clung to us as self-evident, the one that let us dream. From below, the living dead gaze upward at their factories, whose smoke forms into clouds on which life floats – higher, farther. They look to their past, they look into the future, and they endure the present. 


The colors of the painting are drawn from the church itself: From the ceiling fresco, the pulpit, the altar. Warm, calm, restrained – composed to remain, atmospherically embedded in the sacred architecture of the proud old church. Composed of 64 parts, 8 × 8 meters in total, assembled from 508 spruce planks, felled from the forests of Vorarlberg. Three and a half weeks of contemplation, symmetrical in communication, respectfully linked with the altar. Framed in gold – a broken, reimagined sacred citation. The Last Judgment is not an apocalypse – it is a diagnosis of our times. The business model “God” has been replaced by the business model “Morality.” It is instrumentalized – it replaces dialogue, it connects and excludes, it shames and stigmatizes, it is non-negotiable, an authority without mercy. Perhaps – perhaps the dear God is watching us – and laughing.



DAS JUENGSTE GERICHT
8m x 8m 
Lack auf Fichtenholz aus dem Silbertal 
2025 

Johanniterkirche
Marktgasse 1
6800 Feldkirch, Österreich
29. März - 14 Juni 2025
Dienstag bis Freitag: h10:00 - h18:00 
Samstag: h10:00 - h16:00 

Die Wahrheit schreibt das Leben – Eine moralische Komödie.
Uwe Jäntsch zeigt uns kein biblisches Endgericht, sondern einen Spiegel der Gegenwart. „Das Jüngste Gericht“ ist eine monumentale Bildfläche von 8 × 8 Metern, bestehend aus 64 Teilen, getragen von 508 Fichtenlatten, geschlagen aus den Wäldern Vorarlbergs. Das Werk entstand in dreieinhalb Wochen konzentrierter Arbeit – als künstlerische Abrechnung mit der Zeit, in der wir leben.

Im Zentrum steht nicht Gott, sondern die Moral – neu codiert, sozial überhöht, selbstherrlich. Mit acht Händen, geballten Fäusten und spitzem Fingerzeig richtet sie über uns. Sie thront über dem Bildgeschehen, begleitet von zwei ungeborenen Wesen – Sinnbildern für das Verborgene, das Ausgeschlossene, das dennoch Teil der Welt ist.

Die Szene folgt keiner linearen Ordnung. Zeit ist hier kein Verlauf, sondern ein Zustand. Tote, Lebende, Noch-nicht-Geborene – sie existieren gleichzeitig. Was bleibt, ist ein dauerhafter Schwebezustand: das Dazwischen.

Unten die Schatten der Vergangenheit – lebende Tote, die hinaufschauen zu den Fabriken, die sie selbst errichtet haben. Aus den Schornsteinen steigt Rauch – er wird zu Wolken, auf denen das Leben schwebt. Ein Kreisverkehr, umwuchert von streng geführten Rosen, markiert die Mitte – Sinnbild für Stillstand im System, für Bewegung ohne Ziel.

Das Werk ist tief in den Raum der Johanniterkirche eingebettet. Die Farben sind dem sakralen Innenleben entnommen – warm, ruhig, getragen von Deckenfresko, Kanzel und Altar. Ein goldener Rahmen zitiert das Sakrale – doch nicht als Schmuck, sondern als gebrochene Erinnerung an das, was einst geglaubt wurde. „Das Jüngste Gericht“ ist kein Akt göttlicher Gerechtigkeit. Es ist ein Zustand, in dem wir leben – zwischen Moral und Macht, zwischen Schuld und Selbstbild. Nicht Gott richtet – wir selbst tun es. Tag für Tag.

(Judith Reichart 31. März 2025) 
 

Per Informazioni:
Costanza Lanza di Scalea 
costanzalanzadiscalea@gmail.com 

Arno Egger 

Con riguardo 
Costanza Lanza di Scalea

Costanza Lanza di Scalea

Nessun commento:

Posta un commento